Om stråkinstrument

Vanliga frågor & svar om stråkinstrument

Det är klart du skall ha en fiol..:)! Musik skapar glädje, kreativitet, är socialt och motverkar psykisk ohälsa. Även om du inte spelar på en hög nivå är det avslappnade och utvecklande att ta fram sitt instrument och spela fin musik. Kanske du har möjlighet att spela med andra? Göra ett litet framförande? Ta några privatlektioner? Violin och viola är extremt användbara till många olika typer musik, det är bara att ta för sig!

Altfiol eller viola är lite större än en fiol och har mörkare klang på grund av storleken som ger mer volym, och en djupare sträng – C. Om du gillar de lite mörkare klangfärgerna, men tycker cello är för stort, är detta instrumentet för dig. Ett vackert soloinstrument, mjukt och spännande att lyssna till, ingen vass e sträng och självklart oumbärlig i en grupp eller kvartett med andra stråkinstrument. Läs i övrigt under fliken köpguide.

 

Det finns faktisk många billiga fioler, men många av dessa har inte bra klang och är inte så njutbara att lyssna till. Om du lägger lite extra får du en helt annan upplevelse och känsla. Bra fioler är tillverkade individuellt för hand med bara handverktyg, det är en mycket lång och krävande tillverkning som inte bara skall ge rätt geometri och utseende, men framför allt en fantastisk klang. Det tar lång tid och erfarenhet och blir dyrt. Fioler med riktig bra klang är mycket attraktiva och är de byggd av en erkänd fiolbyggare där det finns begränsad antal exemplar går priset upp. Eftersom priset går upp med tiden blir de också en mycket bra investering vilket attraherar investerare och institutioner. Dyraste fiolen (Antonius Stradivarius- Messias) värderas till ca 200 miljoner kronor.

Det finns många faktorer att ta hänsyn till:

  • skick
  • hantverkets kvalitet
  • vilken person eller verkstad som har tillverkat den
  • klang kvaliteten
  • ålder
  • utseendet
  • marknaden

Fioler är väldigt standardiserade, och det är i princip alltid följande material:

  • locket: gran
  • botten: lönn
  • hals, sarg: lönn
  • stall: lönn
  • ljudpinne och basbjälke: gran
  • greppbräda, översadel, nedersadel: ebenholtz
  • tillbehören kan variera lite. Stämskruv, stränghållare, stränghållar knapp, hakstöd: ebenholtz, rosewood eller buxbom, ibland plommon, päron, pernambuco.

Ett bra instrument har alltid hög kvalitet på hantverket, titta på detaljerna. Arbetet runt hörnen, inläggen, f-hålen, snäckan, lacken, material selektionen. När du provspelar är det bra att jämföra med flera. En bra fiol har en klang som är öppen och fri, jämn över alla strängarna, håller kraften i höga positioner, lagom briljans och lagom värme. En känd verkstad eller fiolbyggare levererar i princip alltid hög kvalitet, men ändå behöver klangen passa just dig! Därför kan det vara bra att på plats prova flera instrument med lite olik klang.

Ja, det kan du!

Allra störste skillnaden är för den som spelar, men även för den som lyssnar skiljer det sig mycket. En fint instrument har så mycket mer djup, resonans, övertoner, klarhet, kraft och dynamisk omfång (lätt att spela mjukt jmf med kraftfullt). Det är otroligt mycket mer spännande och roligt att spela på!

Ja det kan den, upp till en viss gräns. Som med den mänskliga rösten har alla instrument sin grundklang som inte kan ändras, men genom justeringar kan man få fram det lilla extra som kan göra stor skillnad, tex om du bara gillar eller verkligen älskar din fiol.

Man ser över följande:

  • stallets position
  • ljudpinnens position
  • avståndet mellan stallet och stränghållaren
  • stränghållarens vikt
  • stränghållartrådens material

Om man är en riktig finsmakare ser man också över:

  • stallets tjocklek och utformning
  • strängarnas vinkel över stallet
  • stämskruvens material

 

Till slut ser man över vilka strängar man har för att hitta de som på bästa sätt tar ut de klangfärger man söker.

Blir du inte nöjd? Köp en ny fiol😊!

Man ser över följande:

  • stallets position
  • ljudpinnens position
  • avståndet mellan stallet och stränghållaren
  • stränghållarens vikt
  • stränghållartrådens material

Om man är en riktig finsmakare ser man också över:

  • stallets tjocklek och utformning
  • strängarnas vinkel över stallet
  • stämskruvens material

 

Till slut ser man över vilka strängar man har för att hitta de som på bästa sätt tar ut de klangfärger man söker.

Blir du inte nöjd? Köp en ny fiol😊!

Ja oftast, men inte alltid. Många tror att det är strängar som gör den stora skillnaden och det stämmer inte. Den största skillnaden ligger i själva instrumentets egenskaper, i grundklangen, samt hur väl din fiol är justerad. När allt väl är optimerad blir nya strängar det allra sista, pricken över i:et.

 

Det finns väldigt många typer av strängar i god kvalitet och man kan inte säga att en viss typ alltid är bättre. Allt beror på vilken klang du söker och grundklangen i ditt instrument. En bra hjälp är att ta fram en strängkarta på internet och se vilka strängar som har vilka egenskaper, och sedan testa olika varianter. Till exempel en fiol med klar och kraftig briljant klang kan behöva strängar som går åt det lite varmare hållet för att klangen skall bli balanserad, men detta blir väldigt subjektivt och här finns inga regler.

Stallet har flera viktiga funktioner: 

  • bestämmer stränghöjden över greppbrädan
  • bestämmer strängarnas horisontella avstånd
  • bestämmer strängarnas vertikala avstånd/relation
  • påverkar instrumentets klang 
  • fortleder strängvibrationerna till locket och till botten/resten av instrumentet via ljudpinnen och basbjälken

Flera variabler i stallet påverkar klangen:

  • kvaliteten/hårdheten på virket
  • formen
  • tjockleken
  • höjden
  • anslutningen till locket

Stränghållaren påverkar klangen i din fiol genom att balansera strängarnas vibrationer bakom stallet. Två variabler är de viktigaste för klangen:

  • stränghållarens vikt. Betydligt viktigare än val av material.
  • längden på strängarna bakom stallet, dvs avståndet från baksiden av stallet och kanten på stränghållaren där strängarna vilar. Bara en halv millimeters skillnad  ger hörbar skillnad.

Ljudpinnen en en rund stav av fin gran oftast ca 5.8-6.2 mm i diameter (fiol) som sitter passivt fastkilad mellan locket och botten. På så sätt ledes vibrationer från strängarna neråt till botten och hela instrumentet vibrerar synkront. En fiol utan ljudpinne låter svagt, ihåligt och tomt, det går inte att spela på den. Så viktig är denna lille biten trä.

Ljudpinnens exakta position är extremt viktig för klangen. En så liten justering som 0.5 mm ger en hörbar skillnad. Standard position är ca 3-5 mm bakom stallet och ca 1-2mm  in från ytterkanten av stallet, men det exakta läget varierar från instrument till instrument samt beror på vilken klang man söker. Lite av konsten med klangjustering är att hitta detta läget så instrumentet totalt sätt, inkluderat alla andra variabler, får den bästa klangen. 

Många tänker inte på att detta avstånd, såkallad afterlength-efterlängden, som är längden på strängarna mellan baksidan av stallet till fästet på stränghållaren, är mycket viktigt för klangen. Normalt är detta ca 1/6 av stränglängden, men kan variera något beroende på instrumentet och vilken klang man söker. En ändring på bara 0.5 mm kan ge en hörbar skillnad.

En helrenovering i min verkstad innebär:

  • slipning och inoljning av greppbrädan
  • rengöring/polish av hela instrumentet
  • smörjning och/eller justering av stämskruv
  • nytt stall i bästa kvalitet
  • ny ljudpinne
  • ny stränghållare/alt. uppfräschning av den gamla
  • ny stränghållar tråd
  • nytt hakstöd/alt. uppfräschning av den gamla
  • nya strängar 
  • eventuellt andra mindre justeringar
  • vid behov nya stämskruv, ny översadel, andra reparationer.
  • om någonting oväntat händer eller annat inte känns 100% är du alltid välkommen att ta kontakt så fixar jag detta självklart utan kostnad.

Ja det gör det i viss mån. Själva materialet spelar sannolikt en mindre roll eftersom det ligger i kläm mot kinden, men viktigt att beakta är att kontaktytan mot locket är lagom stor så det inte i onödan dämpar, samt att det är elastiskt material mellan fästet på hakstödet och locket, i de flesta fall kork som inte bör vara för gammal och hård. 

Ja det gör det. Vikten på fiolens stämskruv påverkar fiolens och halsens totala vikt og därmed vibrationerna. Stämskruv i rosewood och ebenholtz (tung vikt) ger en liten annan klang jmf med buxbom (lätt vikt). Vilket man väljer är helt subjektivt och ut ifrån instrumentets grundklang. 

Det är locket på en fiol som är viktigast för klangen, inte botten. Man har estimerat att ca 80% av klangen i en fiol kommer från locket så det är oerhörd viktigt relativt sätt.

Ja det gör den. Standard material är nylon, men det förekommer också stårwire, titanwire och Kevlar. Frågan som inte helt är klarlagd är om det är själva materialet i tråden eller om det är trådens diameter som spelar roll för klangen. 

Sannolikt inte. Det finns miljontals fioler med Stradivarius etikett, men det finns bara ca 400 autentiska Stradivarius fioler och de ligger alla i multimiljon klassen. Däremot är det mycket vanligt att använda Stradivarius modellen som förebild i ett bygge, men det finns också andra förebilder som är populära från de gamla mästarna.  

Det är altid svårt att säga, men oftast är det en enklare fiol som har glömts bort. De flesta värdefulle instrumenten är kända och spelas också regelbundet. 

Det kan vara svårt att se om man inte har erfarenhet att fioler. Man granskar hantverket, skick, etikett och signaturer, gamla intyg och certifikat etc. Om du tror att du har ett riktigt värdefullt instrument rekommenderas kontakt med internationellt erkänd expert.

Ja det kan den nästan alltid. Sprickor i gamla fioler är vanligt förekommande och om dessa är fint reparerade samt med rätt limm och förstärkningar på baksidan spelar det ingen roll för klangen eller hållbarheten. Även många multimiljon instrument har mindre sprickor. Man bör undvika sprickor speciellt genom området för ljudpinnen, dessa är svåra att reparera och ger instrumentet en viss bestående svaghet. 

Ja. Sprickor minskar vibrationerna i locket och påverkar klangen negativt, den blir svagare och tunnare. Efter reparation vibrerar hela locket normalt igen och klangen återgår till det normala.

Tja, i visst mån. Fiolens vikt säger något om hur mycket material som finns i den, speciellt om lockens tjocklek. Fabrikstillverkade fioler är ofta tunga vilket tyder på för tjocka lock, klangen blir ljus och skrikig, tunn och platt. För tunna lock ger på den andra sidan ihålig och svag klang. Men det är väldigt många andra faktorer än lockens tjocklek som spelar roll för klangen så vikten är inte tillförlitlig som mått på kvalitet, inom vissa gränser. 

Nej, inte nödvändigtvis. Det finns många dåliga gamla fioler och många väldigt fina nya fioler. Faktum är att många dubbelt blinda tester visar att vare sig publiken eller musiker kan höra skillnad på en Stradivarius och andra gamla italienska fioler och de bästa nytillverkade från kända instrumentbyggare. Detta väcker ju många intressanta frågor. Men det mysiga med gamla instrument är att de har en historik, patina, en själ och det är otroligt roligt att renovera en fin bortglömd fiol som kommer till liv igen efter många år och blir till glädje för många.

Nej egentligen inte. Fioler är väldigt standardiserade i storlek och form, så det handlar mer om vilken klang och spelkänsla man söker till den musiken man spelar. Här kan justeringar, strängar och stråke spela betydande roll i att anpassa fiolen till exakt dina önskemål. Provspela ett antal så får du en känsla för vad som passar dig.

Intresseanmälan

Produkt: Om stråkinstrument